Dynamic Variation:
Book
Choose Language
Search & Book
Search
or search all of Norway
Video Thumbnail - vimeo - Exploring The Fjords Video Thumbnail - vimeo - Exploring The Fjords Udforsk fjordene på cyklen
Video Thumbnail - vimeo - Exploring The Fjords Udforsk fjordene på cyklen
Credits
Udforsk fjordene på cyklen.
Photo: Rapha Copenhagen

Danske cykelryttere
på norske landeveje

muteplay/pauseplay/pause
Campaign
Partner
Media
Meetings
Travel Trade

Skift til et andet gear

En lille gruppe dedikerede amatørcykelryttere fra Danmark fandt nye stigninger og udfordringer på de kringlede fjeldveje i Fjord Norge.

Som med alle andre sportsgrene søger også cykelrytterne naturligt dét, der er lidt mere ekstremt. Derfor besluttede Kim Sivert Jensen, grafiker og passioneret motionsrytter i mere end 10 år, sammen med fire cykelkammerater fra cykelklubben Rapha Cycling Club i København at søge efter den næste store udfordring på to hjul.

Med Bergen som værtsby for VM i landevejscykling i september 2017 faldt valget naturligt på Norge.

"Det var godt at Norge havde VM i år. Der fik man et fint indblik i, hvad det er for et land de kører i, hvad det er for nogle stigninger," fortæller Kim begejstret, efter han er hjemvendt fra turen. "Når man for eksempel har været på Mallorca, så ville man kunne snakke med om alle de klassiske stigninger, som man selv har været på. Med Norge kan man pludselig fortælle om nogle nye stigninger, og man kan fortælle om, at man har kørt noget af VM-ruten."

Rapha biking
Foto: Rapha Copenhagen

Nye udfordringer mod nord

Kim og hans cykelvenner kunne hurtigt mærke, at fjeldene omkring Bergen var noget helt end det, de var vant til sydpå.

"Naturen i Norge var virkelig rå - der er jo klipper på alle sider, og det er ligesom om, at der bare lige er tegnet en sort streg igennem, som så er vejen. Og den blev bare ved. Det der med, at man tænker, at nu er jeg oppe, men så drejer man rundt om en fjeldside og ser, at vejen bare bliver ved," fortæller Kim.

Selvom alle på turen havde en del erfaring fra de traditionelle cykelferiedestinationer mod syd måtte de hurtigt sande, at Norge også kunne byde på større udfordringer, end de havde troet hjemmefra.

"I Norge findes der stigninger, der er ligeså strenge og ligeså krævende som sydpå, og måske også til en vis grad voldsommere. Der var nogle af drengene, der sagde, at de ikke havde kørt noget, der var så vildt," fortæller Kim og konkluderer: "Hvis man vil køre noget, som er lidt tough og lidt anderledes – der er Norge helt klart noget."

"Naturen i Norge var virkelig rå - der er jo klipper på alle sider, og det er ligesom om, at der bare lige er tegnet en sort streg igennem, som så er vejen. Og den blev bare ved."

"Folgefonna var det vildeste"

Især én stigning var speciel for drengene. Omtrent 100 kilometer vest for Bergen ligger Folgefonna - en gletsjer med et ski-resort på toppen, 1.651 meter over havets overflade.

"Da vi kører den 18 kilometer lange stigning op ad Folgefonna, der skifter temperaturen fra 16 grader i dalen og til en 2-3 stykker på toppen. Og når man kommer derop, ser man jo folk, der går med deres ski. Det var virkelig underligt. Så hvis det skal være højere og vildere, så tror jeg, at dette er det rigtige sted," fortæller Kim begejstret og forsætter: "På Folgefonna er den nogle steder oppe og ramme 19 procent i stigning – nogle af de andre drenge havde 22 procent på deres computer. Altså, det er jo kortvarigt, men det er sådan noget med, at cyklen står helt stille. Det havde jeg undervurderet. Men hvis man netop godt vil noget lidt mere ekstremt, så er det altså fedt at prøve."

Men det regner jo hele tiden, gør det ikke?

Det er ofte det omskiftelige vejr, der udråbes som Norges akilleshæl, når den danske cykelturist skal vælge rejsedestination. Og selvom vejrudsigten sjældent narrer nogen, så mener Kim Sivert Jensen ikke, at vejret nødvendigvis behøver at være en ulempe.

"Jeg kan da godt følge folks bekymring, men jeg vil sige, at netop det at køre noget andet end Nice og Mallorca, det har altså også sin charme. Og så ligger Norge jo lige der oppe," griner Kim ved tanken om, at Norges fjelde er meget tættere på Danmark end Alperne, inden han forsætter: "Det er også bare mere ekstremt på grund af vejret og alle de vilde stigninger. Vejret er en del af udfordringen. Og det fede er, at man kan køre i sol på det ene fjeld og i regn på det næste."

"Vejret er en del af udfordringen. Og det fede er, at man kan køre i sol på det ene fjeld og i regn på det næste."

Fjord Norway
Credits
Fjord Norway.
Photo: Rapha

Credits
Fjord Norway.
Photo: Rapha

Noget for enhver smag

Hvis du lige er hoppet på den verserende cykel-trend, men allerede søger nye og mere kuperede udfordringer, skal du ikke lade sig afskrække af Norges barske natur og ubarmhjertige stigninger. Man finder nemlig cykelvenligt terræn til alle niveauer.

Skulle man imidlertid allerede være fristet af Norges mere ekstreme cykelterræn, så påpeger Kim Sivert Jensen, at udstyret skal være i orden - for det kræver forberedelse at besejre fjeldenes voldsomme stigninger.

"Sydpå kører man jo med en lidt anden gearing end herhjemme. Men jeg havde tænkt, at jeg ikke behøvede at skifte, da vi skulle til Norge. Men altså, jeg sad i det, man kalder 'panik-gearet' det meste af tiden op. Der kørte jeg 39/28, og det betyder altså, at hele din rytme forsvinder. Så i Norge er det rigtig vigtigt, at man også har styr på sin gearing," pointerer Kim.

Luksus i unik natur

Et andet aspekt, hvor Norge især skiller sig ud fra Sydeuropas populære cykelferiedestinationer, er, at man kan sejle derop. Og netop sejlturen beskriver Kim som en stor del af helhedsoplevelsen af Norge.

"Det var ret vildt, at sejle ind igennem fjorden. Da vi vågnede om morgen og lige fik kigget ud igennem koøjet, så tænkte man bare 'wow, er vi på vej ind i Ringenes Herre?' For det var sådan lidt eventyrsagtig," fortæller Kim fascineret og tilføjer: "Jeg synes, at naturen er smukkere i Norge end sydpå. Det er så dejlig råt i Norge.”

Også indkvarteringen husker Kim Sivert Jensen som noget ganske særligt – især i kontrast til hans ture sydpå.

"Når vi har været i Nice, så har vores lejligheder været 'jo billigere, desto bedre'," griner Kim og sammenligner med Norge. "Det var en helt særlig oplevelse. Det var nogle vanvittigt gode og utroligt autentiske hoteller. Det var virkelig en oplevelse, som gik ud over det, vi havde forventet hjemmefra."

Flere norske eventyr

Hjemvendt fra fjeldene sidder Kim Sivert Jensen tilbage med en oplevelse, som overgik alle hans forventninger. Hans kærlighed til cykelsporten, sammenholdet og omklædningsrumsstemning gør, at han vil blive i sadlen mange år endnu. Og det var næppe hans sidste cykeleventyr nordpå.

"Det var ikke min sidste tur til Norge", konstaterer Kim. "Den næste tur kunne netop være for at vise mine bedste cykelkammerater, at Norge er fedt – det skal vi prøve en dag."

Cykelferierne til Sydeuropa bliver dog ikke udskiftet med den friske fjeldluft hver gang - kun på én betingelse:

"Hvis vejret i Norge var ligesom i Nice i slutningen af august, så havde jeg altid taget Norge! Og så skal de også oppe sig lidt med kaffen deroppe, men det må komme med tiden", griner Kim, inden han afslutter: "Men når alle indtrykkene har lagt sig, så kan man godt se, at Norge let kunne blive det nye 'it-sted' for cykling."

"Hvis vejret i Norge var ligesom i Nice i slutningen af august, så havde jeg altid taget Norge!"

Sikkerhed på to hjul

Tips til at holde dig på sporet

Når du cykler på vejene i Norge gælder de samme regler for dig som for vejens andre brugere - bilister og motorkøretøjer. Lad være med at drikke alkohol før cykelturen.

  1. Følg de gældende trafikregler og vejskilte. Kør i højre side af vejbanen.
  2. Du må gerne cykle på fortovet, men tilpas din hastighed.
  3. Du må ikke cykle på motorveje eller motortrafikveje.
  4. Giv tegn med hånden, før du svinger. Du har højre vigepligt.
  5. Bær cykelhjelm. 
  6. Det er en god idé at bære refleksvest, særligt på travle veje.
  7. Kun børn under 10 år må medtages som passagerer på cyklen.

Din cykel skal have:

  • En rød refleks bagpå
  • Hvide eller gule reflekser på pedalerne
  • To bremser, der virker uafhængigt af hinanden
  • En ringeklokke
  • Hvide eller gule forlys samt røde baglys (i mørke og ved nedsat sigtbarhed)
Your Recently Viewed Pages
Ad
Ad
Ad
Ad