Dynamic Variation:
Book
Choose Language
Search & Book
Search
or search all of Norway
Kristine Five Melvær Kristine Five Melvær
Credits
Kristine Five Melvær.
Photo: Erik Five Gunnerud/Norwegian Design Council
Campaign
Partner
Media
Meetings
Travel Trade
Ad

Hvor naturen mødes med minimalismen

En ny bølge af designere giver lyd fra sig. Klassiske ikoner genopvækkes. Belysning, regntøj, uld og pas er blandt de norske designs, der lige nu har verdens opmærksomhed.

”Stilfulde Skandinavien”. Du har med garanti hørt dette udtryk før, også selvom du ikke spiser stilede designerlamper til morgenmad eller får en myriade af hippe indretningsmagasiner smidt i postkassen. 

Skandinavisk design som begreb blev opfundet i 1950erne, da designere fra Norge, Sverige og Danmark turnerede verden tynd med deres minimalistiske og funktionalistiske frembringelser, hvoraf mange hurtigt opnåede klassikerstatus.

Men nordmændene var ikke lige så langt fremme i skoene som deres danske og svenske naboer – det kan dog være noget, der nu kommer vores nordlige naboer til gode: Den nye generation af norske designere kan udtrykke dem selv mere frit, uden konstant at skulle leve op til deres forgængere.

Og der er allerede nu mange, der får international anerkendelse. De arbejder ud fra simple formater, men fællesnævneren er viljen til at eksperimentere og tage risici.

Mange norske designere arbejder nu med eksportmarkedet for øje, og inspireres af globale trends. Det kan derfor være svært at definere norsk design under én paraply, men nogle faktorer går igen: Naturinspirerede former, en yndefuld streg og brugen af lys. 

Den norske natur, vejret og livsstil har også inspireret mange af designerne. Det er sikkert ikke noget tilfælde, at mange af de mest ansete tøjmærker de seneste par år har fremstillet regntøj eller varme uldklæder. De laver tøj til den almindelige, men stilfulde nordmand – luksustøj frembragt af norske designere hører til sjældenhederne. Norske designere har også arbejdet en del med lamper og belysning – måske som en naturlig konsekvens af de lange og mørke vintre.

Norge har en frygteligt stor offentlig sektor, og mange af de mest spændende designs er faktisk blevet frembragt på foranledning af de offentlige institutioner. De nye pengesedler, designet af Snøhetta og The Metric System, er allerede blevet hyldet som nationale klassikere, og samme skæbne er overgået de nye norske pas, med friske farver og simplificerede afbildninger af de norske naturlandskaber.

Den britiske avis The Guardian skriver om sidstnævnte: ”Hvis passet er et symbol på national identitet, så har de norske rejsedokumenters nye design utvivlsomt styrket landets position inden for elegant og minimalistisk skønhed”.   

En definition på norsk design

Hvad er det dog for en mundering?

En lyserød traktor. Det er nok det meste kendte tøjikon fra Norge de seneste par år – tøjmærket Moods of Norway er blevet et modehus i international klasse, med flagskibsbutikker i blandt andet New York og Los Angeles.

Glad tøj til glade mennesker, er deres motto, og der er godt med stærke farver og mønstre på deres blazere, jakker, skjorter, sko og tilbehør.

Moods of Norway er en publikumstræffer, men Norge har også mange designere der opererer i det højere segment, og hvis designs sælges i de store modebutikker i byer som New York, Tokyo og Paris.

Norwegian Rain og Swims er klassiske mærker inden for regntøj, mens Holzweiler har en ganske enestående tørklædekollektion i kashmir, silke og uld. Årstidernes betydning understreges af mærket Fall Winter Spring Summer, der laver dametøj på den der typiske skandinaviske måde, balancerende femininitet med maskulinitet.

Mærket Johnnylove fra Trondheim er et eksempel på, at det ikke kun er i Oslo, at tingene sker.

Et livslangt design

Det er let at tænke på møbler eller lamper, når man hører ordet ”design”. På designskolerne, som for eksempel Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo, er der dog mere og mere fokus på den rolle, designere kan spille når der skal løses samfundsmæssige problemer, både i den offentlige sektor og i privat øjemed.

Hvordan kan designere reducere deres energiforbrug og bidrage til det bæredygtige samfund? Hvordan kan de hjælpe med at bygge offentlige rum, hvor børn kan bevæge sig? Et meget omdiskuteret eksempel på samfundsgavnlig problemløsning fandt sted, da et designerteam og Oslo Universitetshospital i fællesskab reducerede ventetiden på kræftbehandling fra 12 uger til syv dage.

Designinstituttet på Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo regnes i dag blandt verdens ypperste, og på Norsk design- og arkitektursenter (DogA) kan du se udstillinger samt deltage i konferencer og andre begivenheder med fokus på godt design og arkitektur.

Set med norske designerøjne

Photo of designer Kristin Five Melvær Landscape

”I mine øjne har norske designere en stor grad af frihed i projektudviklingen. Sammenlignet med vores nabolande mangler vi en stærk branche til at forene os, og på samme tid begrænse os.

Mange designere leder efter partnere uden for landets grænser, så der kan være tendens til, at hver enkelt designer videreudvikler deres styrker, interesseområder og udtryk, og på den måde er de med til at udvide den allerede brede norske designskole”, siger Kristine Five Melvær, en prisvindende designer af service, belysning, møbler, beklædning og grafik.

Nye og gamle norske ikoner

Sidst i 1960erne fandt nordmændene olie i Nordsøen. Det kan spille en rolle i forklaringen af, hvorfor andre norske brancher, for eksempel designbranchen, blev nedprioriteret.

De seneste par år er der dog gjort meget for at rette op på dette. En turnerende udstilling ved navn ”Norwegian Icons”, med over 500 high-end designermøbler og andet kunst frembragt mellem 1940 og 1975, har været en bragende succes i både Tokyo og New York. Blandt de repræsenterede designere på udstillingen var navne som Torbjørn Afdal, Grete Prytz Kittelsen, Tone Vigeland, Fredrik Kayser og Sven Ivar Dysthe.

Har du planer om at erhverve dig nogle af de moderne norske designikoner, kan du for eksempel kigge efter lampedesign fra Northern Lighting, der inspireres af skandinavisk enkelhed og det evigt skiftende nordiske lys. 

Der sker mange spændende ting på Hadeland Glassverk, kendt for sine smukke mundblæste glas og med tradition for at rykke grænser i både produktion og udformning, samtidig med at de 250 år gamle arbejdsmetoder overholdes.

Den amerikanske avis The New York Times skrev i 2015 om de norske designtalenter, og nævnte blandt andre Anderssen & Voll, den unge keramiker Victoria Gunzler og møbeldesigneren Sara Wright Polmar, Hallgeir Homstvedt, Runa Klock og Stokke Austad.

Mange af de mest kendte produktdesignere har traditionelt været af hankøn, men flere og flere kvindelige designere er ved at blande sig i feltet. Se for eksempel efter designs af navne som Ingrid Aspen, Kristine Bjaadal og Silje Nesdal.

Opdag mere

Your Recently Viewed Pages
Ad
Ad
Ad