Dynamic Variation:
Book
Choose Language
Search & Book
Search
or search all of Norway
Oslo Oslo
Credits
Oslo.
Photo: Lucas Leung
Campaign
Partner
Media
Meetings
Travel Trade

Hvordan Oslo blev europæisk musikhovedstad

Oslo har forvandlet sig til et af de hotteste brændpunkter i Europa når det kommer til livemusik – i enhver tænkelig genre.

Original engelsk tekst: Mikael Lunde

Teknisk set er der ingen midnatssol i Oslo. Men der er bestemt lange, lyse sommeraftener i den norske hovedstad, og tusmørket holder byen lyslevende længe efter børnene er faldet i søvn.

På ethvert tidspunkt af disse varme sommeraftener og –nætter kan der høres musik.

Masser af musik – fra store musikfestivaler til hemmelige, små scener med spirende nye bands. Hvis du spørger branchefolkene i byen, er Oslo og nærmeste omegn stille og roligt blevet et af de mest varierede rejsemål for livemusik i hele verden.

Ad

Oprykkere til superligaen

”Ja, det er rigtigt. Oslo er en af de mest spændende musikbyer i Europa lige i øjeblikket”, siger Tord Krogtoft. Han er i spidsen for byens mest populære musikfestival, Øya, og kan derfor med rette siges at være forudindtaget. Men mens han ikke har tid til at overvære en livekoncert på sin egen festival, kan han let finde en musikoplevelse i byen alle årets andre dage.

”De folk, der har startet nye klubber og spillesteder, har været dygtige til også at skabe et levende og energisk musikmiljø på samme tid. De er professionelle hele vejen igennem”, siger Krogtoft. ”Folk vil sikkert være uenige med mig, hvis jeg sammenligner Oslo med Paris eller London, men jeg mener faktisk at vi er i samme klasse. Kvaliteten på Oslos musikscene er ikke bare høj i forhold til vores størrelse, men sammenlignet med hele Europa generelt”.

 

Tord Krogtoft
Credits
Tord Krogtoft.
Photo: Tord Krogtoft

Credits
Tord Krogtoft.
Photo: Tord Krogtoft
Oslo
Credits
Oslo.
Photo: Erik Berg

Credits
Oslo.
Photo: Erik Berg

Den ny streamingøkonomi

Spørgsmålene står dog stadig: Hvorfor her, hvorfor nu? ”Livemusikken er blevet mere udbredt ikke mindst fordi kunstnerne nu er mere afhængige af indtjeningen fra deres livekoncerter”, siger Geir Ramnefjell, kulturredaktør på en af Norges førende aviser, Dagbladet. Ifølge ham er norske bands og solister særligt berørte, da streamingtjenesterne er så populære i Norge. ”Færre mellemstore kunstnere kan tjene penge på at udgive plader nu om dage. De må derfor spille flere koncerter og blive bedre på scenen. På den måde har udviklingen været god”.

Ramnefjell nævner Rockefeller som sit foretrukne spillested i Oslo, men har en overraskelse som nummer to: ”Det er meget fascinerende at opleve en pop- eller rockkoncert i Operahuset. Det er visse – noget gråhårede – segmenter af befolkningen, som kommer der, men der er en god stemning. Det viser også bare bredden af livemusikken nu”, siger han.

 

Et godt klima

Tidligere har de fleste verdensstjerner ikke rejst så langt mod nord for at spille, men det er ændret nu. Det norske publikum har viljen – og pengepungen, ikke mindst – til at komme til livekoncert. Det har sikkert også noget at gøre med det norske klima. Efter den lange vinter har nordmændene det med at blomstre op – i takt med naturen. Ved sommertid er dagslyset en værdifuld ressource, der bliver udnyttet til det fuldeste. De lange, lyse sommernætter skal nydes, og helst udendørs.

Folk kommer fra hele Østlandet til festivaler såsom Slottsfjell i Tønsberg, en kort køretur udenfor Oslo – en af de mest konsistente og populære musikbegivenheder i området.

Det er måske nødvendigt at have overlevet en kold vinter for virkeligt at sætte pris på græstæppets blødhed. At sidde med en drink og en engangsgrill sammen med vennerne og bare nyde sommeren og livet og musikken. Øya-bossen Tord Krogtoft bliver dog i Oslo på det tidspunkt, for at tage på en anden festival; Norwegian Wood. Hvor Øya er for de unge og hippe har Norwegian Wood en mere klassisk og old school profil.

”Det er det samme hvert år – jeg skal på Norwegian Wood. Det har jeg været siden begyndelsen af 2000erne”, siger han.

Grefsenkollen
Credits
Grefsenkollen.
Photo: Over Oslo

Credits
Grefsenkollen.
Photo: Over Oslo

Endeløse dage

Byen Oslo er kendt for sin beliggenhed; for enden af Oslofjorden og omringet af ’marka’ – et kæmpeområde med uberørt og kuperet skov. En festival ved navn OverOslo har udkig over hovedstaden 370 meter over fjorden. ”At se solnedgangen højt over byen, med ’marka’ på alle sider, gør OverOslos beliggenhed til en attraktion i sig selv”, siger festivalens leder, Lars Petter Fosdahl. ”Vi har et stærkt fokus på norske og nordiske kunstnere, mens andre festivaler er mere internationale end vores. Men hvis du kommer til Oslo for at opleve Norge, så er det her det sker”.

OverOslo løber af stablen nær midsommer, hvor dagene er længst og solen først går ned lige før midnat. ”Lyset opleves som eksotisk og enestående for mange af de optrædende”, fortæller Tord Krogtoft. ”De ser billederne af lyset, de smukke mennesker, det rene miljø, og de ønsker at spille her. De af os, der bor her, kan mange gange overse det, men på sit bedste er Oslo en utroligt smuk by”. Se hvad der sker og bestil dine billetter.

Læs mere om Øya

Flere historier fra Oslo

Næste musikbegivenheder i Oslo

Opdag mere

Your Recently Viewed Pages
Ad
Ad
Ad
Ad