Dynamic Variation:
Book
Choose Language
Search & Book
Search
or search all of Norway
Flydalsjuvet Flydalsjuvet
Credits
Flydalsjuvet.
Photo: Kimm Saatvedt
Campaign
Course
Event
Partner
Media
Meetings
Travel Trade
Ad

Ud at køre med de skøre

Kan man udfordre en historisk vejstrækning i et historisk køretøj?
Sagtens. Se en gruppe venner teste deres klassiske biler på Norges snoede fjeldveje.

Omkring 700 meter over Geirangerfjorden står en usædvanlig gruppe mennesker ved siden af vejen. De griner og krammer hinanden. Det er lang tid siden, de har set hinanden. De er klædt i klassiske mekaniker-overalls, tresseragtige James Bond-jakkesæt og andet tøj, der matcher deres stilfulde og klassiske sportsvogne – 15 af slagsen. Hvert år i maj samles disse usædvanlige turister for at køre i de norske fjelde.

De bor i forskellige byer og nogle gange i forskellige lande, men de har én ting til fælles: En passion for klassiske sportsvogne, og alle de ting der følger med. Køretøjerne behøver ikke være dyre eller dyrebare, men de skal være retro på den ene eller anden måde. Det handler om at lægge armen i den åbne bilrude, trykke sømmet i bund og få et afbræk fra hverdagens trædemølle i storbyen.

Djupvasshytta, Geiranger
Credits
Djupvasshytta, Geiranger.
Photo: Kimm Saatvedt

Luk døren. Åbn vinduet

Credits
Djupvasshytta, Geiranger.
Photo: Kimm Saatvedt

Tanken om den årlige køretur i fjeldene blev bragt til live, da nordmændene Bjarne Reistad og Johnny Strand organiserede den første tur for Alfisti (passionerede Alfa Romeo-ejere) rundt om Geirangerfjorden. Det inspirerede dem til at starte en ny tradition for ejere af klassiske køretøjer uanset bilmærke – dog med den ene regel, at køretøjet skal være i GT-klassen.

- GT – der jo står for ”Gran Touring” – er en biltype fra sportsvognenes guldalder. De blev bygget til daglig transport og lange afstande, forklarer Reistad, der også er en af bagmændene bag Classic Car Show, der afholdes hvert efterår i hjembyen Trondheim.

- Norge er det eneste land i Europa med en kombination af dybe fjorde og stejle fjelde. De norske bjergpas ligner dem i Centraleuropa, dog noget kortere og ikke så høje. Slutningen af maj og begyndelsen af juni er en god periode at køre i, for vejene er fri men der er stadig sne i fjeldene.

Siden 2009 har utallige entusiaster tilsluttet sig turen. Den Oslo-baserede industridesigner Robert Myrene har været en flittig deltager siden starten af denne såkaldte Gentlemen Drivers Weekend.

Hvad er formålet med turen?
- Duften af de forårsspirende blomster gennem utætte døre, med hænderne solidt plantet på rattet på vej ned mod den isblå fjord, usikker på om bremserne nu er gode nok, er skøn, siger Myrene. Fans af de klassiske biler ved om nogen, at bremserne ikke bør overophedes og at motorens temperatur under kørsel bør holdes omkring de 100 grader. Der er dog rig mulighed for at holde bilen nogenlunde afkølet, da temperaturerne i maj og hele sommeren i disse fjelde ikke er særligt høje.

Breidalsvatnet
Credits
Breidalsvatnet.
Photo: Kimm Saatvedt

Tre dage. Ti venner

Credits
Breidalsvatnet.
Photo: Kimm Saatvedt

Hvilket udstyr kræves til sådan en tur?
- Smalle sko, frem for alt. Et kort fra dengang bilen var ny, samt en kikkert. Nogle kan lide at have kørehandsker på, men jeg foretrækker at kunne mærke rattet.

Hvad med reservedele?
- En ekstra tandrem, gaffatape, noget ståltråd, og rigeligt med Castrol Classic motorolie på en gammeldags oliekande.

Intet værktøj?
- Som regel plejer der at være en negativ sammenhæng mellem hvor meget værktøj man medbringer, og hvad der rent faktisk går i stykker undervejs. Så hvis man ikke tager værktøj med, kommer man i problemer, ikke sandt?

Præcis hvor succesfuld er kombinationen af klassiske sportsvogne og den norske ødemark?
- Mange af bilerne har et design med chassis, motor og gear der er velegnede til kørsel i denne type landskab. Omgivelserne er ofte ganske uberørte, og man får let følelsen af at befinde sig i den samme tidsperiode som bilens produktionsår.

Porsche 911
Credits
Porsche 911.
Photo: Manufacturer (Porsche 911)

Credits
Porsche 911.
Photo: Manufacturer (Porsche 911)

Hvordan er vejene at køre på?
- En tur over Valdresflya på tør asfalt i strålende solskin mellem fire meter høje snedriver – det er en oplevelse fra en anden verden. At køre igennem skyerne fra Geiranger og op til Djupvasshytta er også noget specielt, forklarer Myrene. Bemærk, at det moderne Norge byder på perfekte, nærmest overdådige vejforhold med dramatisk afkortede køretider på grund af de mange tunneller – derfor føles det lidt heldigt, at man stadig kan finde alternative, klassiske veje i fjeldene med hårnålesving og deslige. Beviset på det gode match: På den meget snoede fjeldvej Trollstigen spinder motoren som en kat.

Hvad snakker I om inde i bilen?
- Vi kører i en Citroën SM fra begyndelsen af 1970erne med en jævn og kraftfuld V6 Maserati motor, så vi behøver ikke snakke. Det er dog helt lovligt at føre samtaler om køretøjets fortræffeligheder, der jo er helt intakte selv efter 45 års brug. Det sker også, at vi diskuterer designet på den Lamborghini Espada vi kan se i bakspejlet, den strømlinede Dino der lige strøg forbi os, eller den just fortærede panacotta på Hotell Utsikten i Geiranger. Og vi kommenterer selve turen og den vidunderlige følelse det giver at køre på helt rene veje efter uger med forårsregn. På vores ture skinner solen naturligvis altid. 

Hvordan påvirker sådan en tur venskabet?
- Kabinen i en klassisk bil bringer helt naturligt folk tættere sammen, og de mange kvalitetstimer i godt selskab gør det let at træffe beslutningen om at gøre det hele igen til næste sommer.

Hvor bør man stoppe og indtage et måltid mad undervejs?
- Et stop ved det anerkendte bageri i Lom er et must, det samme er en double espresso på Herangtunet i Valdres. Den berømte kagebuffet på Hjelle Hotel, den perfekt afbalancerede frokost på Fossheim i Lom, rømmegrøt – alle er naturlige stop. Og undervejs kan man smage på de mange gode gedeoste fra de lokale bondemænd, forklarer Myrene. At være en god chauffør handler også om at kunne parkere. At slappe af i de behagelige og nærmest luksuriøse omgivelser er en naturlig del af en hektisk lang weekend. I de senere år har mange fjeldveje i Norge fået moderne faciliteter, der udgør et alternativ til de traditionelle pit stops. Nøgleordene er flot arkitektur, god mad og service.

Geiranger
Credits
Geiranger.
Photo: Kimm Saatvedt

Parkeringsplads

Credits
Geiranger.
Photo: Kimm Saatvedt

Hvor kan det anbefales at overnatte?
- Der er mange fornemme hoteller, som Union i Geiranger, Alexandra i Loen, Solstrand i Osøyro, Kviknes i Balestrand – alle med overdådige buffeter og særligt indbudte danseorkestre. Der er også mere low-key alternativer som Walaker, Union Øye, Juvet eller Storfjord Hotel. Hvis du tager helt til Ålesund er der jo Brosundet Hotel, og om torsdagen har Invit Restaurant 50 meter derfra en himmelsk tapas-buffet helt indtil midnat.

Hvordan spenderer I aftenerne efter middagen?
- What happens in Geiranger, stays in Geiranger...

Trollstigen
Credits
Trollstigen.
Photo: Kimm Saatvedt

Trollstigen

Credits
Trollstigen.
Photo: Kimm Saatvedt
1.841 meter over havet, 2.341 cm3

Nogle af Norges højeste fjeldveje:

  • 1.841 m.o.h.: Vejen op til Juvasshytta (Oppland amt). Vejen åbnede allerede i 1936. Juvasshytta er, sammen med Spiterstulen, det naturlige udgangspunkt for vandreture op til Galdhøpiggen, hvor man kan stå på ski om sommeren.
  • 1.666 m.o.h.: Vejen til Tronfjellet (Hedmark amt). Denne vej blev bygget i 1960erne i forbindelse med opførelsen af en radio- og TV-mast.
  • 1.615 m.o.h: Vejen til Blåhø (Oppland amt). For enden af vejen er der panoramaudsigt over mange af fjeldene i Jotunheimen, Reinheimen, Rondane og Dovre.
  • 1.543 m.o.h.: Vejen til Hummelfjell (Hedmark amt). Den lukkes halvvejs oppe, ved trægrænsen.
  • 1.476 m.o.h: Vejen til Dalsnibba (Møre & Romsdal amt). Vejen blev åbnet i 1939, og har en stadig fascinerende udsigt over den berømte turistdestination Geiranger.
Kun 1.470 kilometer tilbage

Tre af de deltagende biler:

1965 Maserati 3500 Sebring: Brølet fra motoren er fra en æra, hvor italiensk industri var på sit højeste. V8-motoren er bygget specielt til ture over Alperne i tynd luft. Selve navnet Sebring stammer fra 1957, hvor de legendariske racerkørere Juan Manuel Fangio og Jean Behra vandt det berømte Sebring-løb over 12 timer bag rattet i en Maserati. At køre i denne klassiker i de norske fjelde kan måske bedst sammenlignes med at slæbe en gammel Olivetti Lettera 22 bærbar skrivemaskine med op på en fjeldtop for at skrive poesi.

1969 Porsche 911: En anden deltager er den stolte ejer af en lys Porsche 911 fra før plastikken overtog. Denne navnkundige klassiker med boksermotor-6 og 2.341 kubikcentimeter nægter at give op, men man bør vide hvad man har med at gøre, da det lette baghjulstræk ikke er at spøge med. På den anden side ligger al morskaben i den nogen gange finurlige håndtering.  

1965 Iso Grifo: Designet på denne bil er slet ikke dårligt, med tanke på at producenten oprindeligt fremstillede køleskabe. Den berømte italienske bildesigner Bertone hjalp til med formgivningen. Den robuste amerikanske Ford V8-motor skubber den let op ad fjeldet.

 

Balestrand
Credits
Balestrand.
Photo: Kimm Saatvedt

Medbring eget køretøj

Credits
Balestrand.
Photo: Kimm Saatvedt
Nu er det din tur til at sidde bag rattet

Kør i din egen bil – hvad enten det er en klassiker eller ej – og nyd Norges fjeldlandskab i dit eget tempo. Lad køretøjet bestemme. De prisvindende nationale turistveje er en god start, når du skal planlægge dit livs køretur med ligesindede venner.

Kreativ brug af arkitektur og kunst bringer de besøgende feriebilister helt tæt på nogle af de imponerende udsigter og naturoplevelser, der er så mange af i Norge. Hertil kommer naturligvis et utal af andre veje, med både traditionelle og stilfulde, moderne hoteller undervejs. Læs mere om at køre i Norge.

Her overnattede de

Her spiste de

Opdag mere

Your Recently Viewed Pages
Ad
Ad
Ad
Ad