Dynamic Variation:
Book
Choose Language
Search & Book
Search
or search all of Norway
Vengedalen valley and Vengedalsvatnet lake Romsdalshorn, Vengedalen
Credits
Vengedalen valley and Vengedalsvatnet lake.
Photo: Øyvind Heen - Visitnorway.com
Campaign
Partner
Media
Meetings
Travel Trade

Nogle tal og fakta om turisme i Norge

Et usædvanligt år

2015 var et usædvanligt år for norsk turisme. Nedgangen i oliesektoren betød færre business-overnatninger, men den svage krone gav feriegæster mere for pengene. For første gang siden 2010 var der en pæn fremgang i antallet af udenlandske overnatninger både i vinter- og sommermånederne. Turisternes tilfredshed med opholdet var også højere end forgangne år.

2015 i tal

Der blev rapporteret i alt 31,6 millioner kommercielle gæsteovernatninger i 2015, en stigning på 4 procent i forhold til 2014. Antallet af internationale turister* på norske hoteller steg med 12 procent til 3,6 millioner, hvilket i tal er mere end 382.000 mere end i 2014. Antallet af feriegæsternes hotelovernatninger steg med 13 procent.

*herunder både feriegæster og forretningsrejsende, med mindst én overnatning.

Mere end ”bare” fjorde

De fleste forbinder Norge med naturen – fjorde, fjelde, nordlys og kulde. Men i forhold til 2014 var der i 2015 hele 5 procent flere af respondenterne i en turistundersøgelse enige i, at der også er god mulighed for at opleve interessant kultur og historie samt spændende byer på en ferie i Norge.

Hovedmarkederne

Norges største markeder er Tyskland, Danmark, Sverige, Storbritannien og Holland. Antallet af gæsteovernatninger fra USA stiger fortsat, og der kommer også flere og flere gæster fra Frankrig, Italien og Spanien.

Opdag mere

Your Recently Viewed Pages
Ad
Ad
Ad
Ad