Dynamic Variation:
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Choose Language
Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links
Search
or search all of Norway
Rauma
Rauma.
Photo: Øyvind Heen / Visitnorway.com
Campaign
Course
Event
Partner
Media
Meetings
Travel Trade

Nogle tal og fakta om turisme i Norge

Vækst for syvende år i træk

Tal fra Verdensturismeorganisationen UNWTO viser, at 2017 var endnu et rekordår for norsk turisme. En god sommer og en relativt svag norsk krone medvirkede til at gøre året profitabel.  Stigningen i antallet af turister skete hovedsageligt i sommermånederne, og regionerne Fjord Norge og Nord-Norge oplevede den højeste vækst.

Både natur og kultur

En større del af turisterne i Norge kan beskrives som aktive rejsende fremfor kultur-turister, og langt størstedelen kommer hertil for at opleve landskabet og deltage i udendørs aktiviteter. Der er dog et stort overlap mellem de to kategorier. Den typiske turist i Norge vil opleve fjordene og fjeldene, men også besøge historiske steder, prøve den lokale mad, samt lære mere om de lokales skikke og kultur.

Flere kommercielle overnatninger end nogensinde før

Der var i alt 33,3 millioner kommercielle overnatninger i 2017, det største tal nogensinde og en stigning på 1 procent i forhold til året før. Antallet af internationale turistdøgn* på norske hoteller voksede med 2 procent til 9,9 millioner, hvilket er 221.744 mere end i 2016.

*Herunder feriegæster og forretningsrejsende med mindst én overnatning.

Øget online interesse

Online søgninger om Norge steg med 16 procent i 2017. Der var 8,68 millioner turismerelaterede søgninger om Norge i 2017. Tyskland var markedet med flest søgninger, efterfulgt af USA og Storbritannien. Søgeinteressen fra USA er steget med 52 procent siden 2005.

Mange søger efter fjorde, gletsjere og nordlys, men også efter forskellige overnatningstyper, byer og udendørs aktiviteter. Overraskende nok er det søgeordene ’zoo’, ’trætop-hoteller’ og ’luksusresort’, der steg mest.

Hovedmarkederne

2017 viste positiv udvikling på mange af Innovasjon Norges fokusmarkeder inden for turisme. At antallet af udenlandske overnatninger kun voksede med to procent skyldes en svækkelse af de såkaldte højvolumen-markeder som for eksempel Sverige, Danmark og Storbritannien.

Bemærkelsesværdigt er det, at antallet af russiske overnatninger steg for første gang siden 2014. Den største procentvise vækst i udenlandske overnatninger kom fra Sydkorea med 37 procent, efterfulgt af USA med 35 procent.

Læs mere

Læs mere om de ovennævnte statistikker og meget mere i rapporten 'Key figures for Norwegian travel and tourism 2017'.

Your Recently Viewed Pages

Tilbage til toppen