Dynamic Variation:
Book
Choose Language
Search & Book
Search
or search all of Norway
Trail running and hiking Hjørundfjorden Trail running and hiking Hjørundfjorden
Credits
Trail running and hiking Hjørundfjorden.
Photo: Mattias Fredriksson/visitnorway.com
Campaign
Course
Event
Partner
Media
Meetings
Travel Trade

Kom i topform

Vandring er mere end sjov og storslåede udsigter. Det er også en alle tiders måde at brænde kalorier af. Her er fire fantastiske ruter, som vil få din puls op.

Vil du i god form er en vandreferie ikke en tosset idé. På en vandreferie træner du flere timer om dagen uden at du tænker over det. Vandring forbedrer din generelle form og styrker de store muskelgrupper i lår og balder. Det er også effektivt til at komme af med de ekstra kilo.

Hvor mange kalorier du forbrænder afhænger af, hvor hurtigt du går og hvor stejl ruten er. En tommelfingerregel er, at en kvinde, der vejer 65 kilo, forbrænder cirka 400-450 kalorier i timen, når hun går op ad bakke.

Ud over at være en god træningsform er vandring en aktivitet som stort set alle kan deltage i. Men det bedste af det hele er, at vandring ud over at være sjovt er en helt fantastisk oplevelse.

Norge er svær at overgå når det gælder bjergtagende udsigter i vandrevenligt terræn. Du finder vandreruter i alle sværhedsgrader, men nogle af de mest berømte udsigtspunkter er ret udfordrende og kræver, at du er i fornuftig form.


Sådan bliver du klar til en vandreferie: Benøvelser og moderat cardio-træning

En vandretur i de norske fjelde kan ikke sammenlignes med en almindelig gåtur! Sørg for, at hele din krop og især dine ben er klar til sightseeing i et helt andet tempo, end du er vant til.

  • Hvis du ikke er i form, er et otteugers træningsprogram normalt tilstrækkeligt til, at du kan blive klar til nedennævnte vandreture.
  • Fokuser på at styrke ben og balder med øvelser såsom benløft, squat og lunges.
  • Intensitetsmæssigt skal du træne på et niveau, hvor du kan føre en samtale, mens du træner – men husk at trække vejret!
  • Lange, raske gåture vil også styrke din udholdenhed og gøre dig klar til masser af spændende vandreture i Norge.

Fire sikre vindere

Her er fire fantastiske destinationer med ruter til alle, der er i fornuftig form – lige fra begyndere til mere erfarne vandrere. Alle ruter har en farvekode, så du kan nemt vælge et passende niveau – let, medium, udfordrende eller ekspert.

1. Preikestolen

Med omtrent 250.000 besøgende hvert år er Preikestolen en af Norges største turistattraktioner. Det er ikke svært at få øje på hvorfor – den meget specielle klippe er formet som en gigantisk prædikestol, hvorfra du har en imponerende udsigt over Lysefjorden. Der er en god vandrerute fra Preikestolen Fjellstue til toppen af det 604 meter høje fjeldplateau. Regn med i alt fire til fem timers vandring fra fjeldhytten til toppen af Preikestolen og ned igen, og sæt mindst 1-2 timer af til plateauet.

Vandreturen op til Preikestolen er ikke så krævende, men udsigten fra toppen – og at se folk stå så tæt på kanten – vil helt sikkert få din adrenalin til at pumpe.

Hvis du er klar på endnu en udfordring i samme område kan du besøge Flørli. Trappen med de 4.444 trætrappetrin til toppen af Flørli er en af de længste trætrapper i verden. Det er en stejl klatretur af omkring halvanden times varighed.


2. Romsdalseggen

Romsdalseggen ligger i nærheden af Molde i den nordlige del af Fjord Norge. Vandreruten fører dig over fjeldet med udsigt til fjorde, fjeldtinder og vandfald undervejs. Du kan vælge mellem tre ruter med varierende sværhedsgrad. Alle starter i Vengedalen.

Tilbring dagen på fjeldryggen og aftenen med afslapning foran pejsen.

Vandreture i Romsdalseggen tager 6-9 timer, alt efter hvilken rute du vælger. Du belønnes til gengæld med en åben udsigt over Romsdalsfjord, havet og de to fjeldtinder, Trollryggen og Romsdalshorn.


3. Gaustatoppen

På en klar dag kan du se en sjettedel af Norge fra toppen af Gaustatoppen, et let tilgængeligt fjeld i Telemark i det sydlige Norge. Fra parkeringsområdet ved Stavro mellem Rjukan og Tuddal tager det omtrent tre timer at nå toppen af fjeldet og to timer at komme ned igen, så du skal bruge cirka fem timer i alt.

Højdeforskellen er 700 meter, og vandreturen er forholdsvis nem. Tæt på toppen er der en fjeldstue, hvor du kan få et måltid mad eller overnatte – men husk at booke på forhånd.


4. Dronningruta

Når det gælder vandring er der mange forskellige muligheder i Nord-Norge, hvor det varierede landskab rummer alt fra frodige bakker og sandstrande til savtakkede fjeldtoppe og store vidder. Takket være Golfstrømmen er klimaet overraskende mildt. Temperaturen klatrer ofte op over 20 °C om sommeren, sommetider helt op til 30 °C.

De fleste destinationer i Nord-Norge har midnatssol i juni og juli. I de sydlige dele af regionen kan solen bevæge sig ned lige under horisonten, men nætterne er fortsat overraskende lyse.

Prøv den ikoniske vandrerute Dronningruta, som er navngivet efter Norges nuværende Dronning Sonja. Hun besøgte Vesterålen-øerne i 1994 og blev bjergtaget af kystlandskaberne med afsidesliggende strande, charmerende landsbyer og dramatiske klipper med panoramaudsigt.


Gode tips inden du begiver dig ud i naturen

Før du begiver dig ud på din vandretur i den norske vildmark, er det en god idé at tænke over det praktiske. Vær forberedt, vær sikker, og sørg for at tage de rigtige ting med.


Find din vandrerute

Der er ingen grund til at vente til du er her med at finde en rute, der passer til dig.

×

Opdag mere

Your Recently Viewed Pages